Woensdagmiddag 5 juni zijn de kinderen van de Basicsgroep op excursie geweest naar de liberale synagoge in Utrecht. We verzamelden eerst bij Maaike thuis, waar we met elkaar hebben geluncht. Toen per fiets, door Rhijnauwen, naar Utrecht voor het bezoek aan de synagoge. Een uitgebreid verslag over dit bezoek is hieronder te lezen. Weer terug in Bunnik hebben we bij Anna een ijsje gegeten en nagepraat. Al met al een geslaagde afsluiting van het seizoen en heel interessant, ook voor de begeleiders Coen, Leonore, Anna en Meriam.
Verslag van het bezoek aan de liberale synagoge in Utrecht
Het gebouw waar de synagoge in gevestigd is, was tot 1942 een Joods weeshuis, totdat de kinderen werden weggevoerd door de Duitsers. Het gebouw heet MerkAz; dat betekent ‘centrum’. (http://www.merkaz.nl/index.php)
Mevrouw Middleton vertelde over de diensten in een synagoge of sjoel. Die zijn veel langer dan bij ons: meestal meer dan 2 uur, maar op sommige feestdagen van 10 uur ‘s morgens tot 9 uur ‘s avonds. Er wordt dan ook met elkaar gegeten en gepraat. Een dienst in een synagoge is er ook om elkaar te ontmoeten. In deze synagoge zitten mannen en vrouwen door elkaar, maar dat is niet in alle synagogen zo. Ook mogen vrouwen in deze synagoge ‘laiden’, dat is voorlezen op een zangerige manier. Mevrouw Middleton heeft ook op die wijze een stukje ‘voorgelezen’ uit het begin van Genesis: in het Hebreeuws. Het is heel moeilijk in een dienst een stukje voor te lezen, want je moet leren hoe je alle woorden uit moet spreken en hoe je moet zingen. Het Hebreeuwse alfabet kent namelijk alleen maar medeklinkers. De klinkers worden in de voorleestekst aangegeven met puntjes en streepjes boven of onder de letters. Bij het ‘laiden’ wordt gebruik gemaakt van een soort aanwijsstokje in de vorm van een handje en dat heet een ‘jat’. We hebben de boekrol van het boek Esther mogen bekijken en gezien hoe mooi en zorgvuldig de letters zijn geschreven. Het voorlezen op zangerige toon wordt ook gedaan om de teksten beter te onthouden, want de Joodse kinderen leren hele gedeelten van de Thora (de eerste 5 boeken van de Bijbel) uit hun hoofd. Ze krijgen vanaf hun 5de jaar al Hebreeuwse les. In het Hebreeuws heeft ieder letter en ieder woord ook een getalswaarde.
Voordat mevrouw Middleton ging voorlezen deed ze een gebedsmantel om. Ze liet zien dat aan de vier hoeken een tsietsiet* was bevestigd. Dat zijn gedenkkwastjes. Die hebben 8 draden en 5 knopen. De 8 draden verwijzen naar de 8e dag na de geboorte van een jongetje, waarop de besnijdenis plaats vindt. De 5 knopen verwijzen naar de 5 boeken van de Thora. Het woord tsietsiet heeft de getalswaarde 600. 600 5 (van de knopen) 8 (van de draden) = 613, de 613 ge- en verboden die in de Thora staan, zoals de 10 Geboden en de spijswetten. De spijswetten schrijven voor wat je wel en niet mag eten. Zo mogen Joden geen schaaldieren, zoals garnalen en mosselen, eten, of vlees van dieren die wel gespleten hoeven hebben maar niet herkauwen, zoals het varken. Alle dgfev online casino ge- en verboden zijn verweven met hun dagelijks leven.
Ook vertelde mevrouw Middleton over de sabbath. De sabbath is de 7de dag van de week. In Genesis staat dat God op de 7de dag niets deed, want hij was klaar met de schepping. Hij schiep niets meer, alles bleef zoals het was. Daarom rusten Joden op de sabbath; ze laten alles zoals het is, ze maken niets, ze creëren niets. Je moet het eten dus de dag voor de sabbath klaarmaken en je houdt het warm in bijv. de oven. De sabbath begint op vrijdagavond als de zon ondergaat en duurt tot zaterdagavond als er 3 sterren aan de hemel staan. Het is het belangrijkste feest voor de Joden, iedere week weer.
Ze heeft nog veel meer verteld en we ontdekten dat er in de synagoge ook dingen heel anders gingen dan bij ons, zoals dat kinderen tijdens een dienst niet per se op hun stoel hoeven te blijven en dat je niet op een vaste tijd voor de dienst aanwezig hoeft te zijn.
Maar we delen de boeken, die wij het Oude Testament noemen, en we delen het geloof in de Schepper van de hemel en de aarde. En sommige van onze feesten, zoals Pasen en Pinksteren zijn begonnen op een Joodse feestdag (Pesach en Sjavoeot of Wekenfeest, 50 dagen na Pesach).
De kinderen van de basiscatechese vertelden na afloop, tijdens het eten van een ijsje, dat ze het bezoek aan de synagoge interessant en leerzaam vonden.
*Jezus had ook tsietsiet aan zijn mantel. Dat woord wordt in het Nieuwe Testament vaak vertaald met zoom van de mantel, of met kwast, of franje. Zieken die de tsietsiet van Jezus’ mantel aanraakten werden genezen (zie b.v. Marcus 6: 56).
Geef een reactie